Yıl 2018, Cilt 9, Sayı 1, Sayfalar 173 - 188 2018-05-30

Suriyeli Eğitimcilerin Geçici Eğitim Merkezlerinde Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi

Mehmet Emin Usta [1] , İrfan Arıkan [2] , Yahya Şahin [3] , Mustafa Sami Çetin [4]

146 179

Bu çalışmada 2011 yılında Suriye’de başlayan iç savaş nedeniyle ülkelerini terk etmek zorunda kalan Suriyeli sığınmacıların eğitim sorunları incelenmiştir. UNİCEF’in 2015 yılı Suriye raporuna göre, Suriye sınırları içerisinde yaklaşık 6,5 milyon insan yer değiştirirken, 4 milyon insan ise ülkesini terk etmek zorunda kalmıştır. Türkiye, açık kapı politikasıyla, yarısından fazlası çocuk olmak üzere 2,7 milyonu aşkın kişiyle dünyada en fazla sayıda Suriyeli mülteci barındıran ülke konumundadır. Türkiye, sığınmacıları öncelikle sınıra yakın bölgelerde yer alan barınma merkezlerine yerleştirmiş sonrasında sayının gittikçe artmasıyla geçici koruma statüsüyle barınma merkezi dışındaki yerleşim yerlerine kontrollü olarak sığınmacıların yerleşmelerine müsaade etmiştir. MEB’in son tahminlerine göre 330.000’den fazla Suriyeli ve diğer mülteci çocuklar Türkiye’nin çeşitli yerlerinde örgün eğitime devam etmektedir. Ancak eğitim sisteminin dışında kalan çocuk sayısının 500.000’den fazla olduğu tahmin edilmektedir. Bu çalışma, Türkiye’de geçici eğitim merkezlerinde görevli Suriyeli öğretmenlerin gözüyle eğitim sürecini değerlendirmeyi hedefleyen nitel bir çalışmadır. Çalışmanın Şanlıurfa’da gerçekleşmesi de manidardır. Çünkü Şanlıurfa 396.728 kişiyle İstanbul’dan sonra en fazla Suriyeli sığınmacıya ev sahipliği yapan ildir. Çalışma sürecinde Suriyeli sığınmacılara hizmet veren eğitim merkezlerinden 9 Suriye uyruklu öğretmenle yarı yapılandırılmış bir form üzerinden görüşülmüş ve öğretmenlerin özlük hakları, öğrencilerin okula erişimi, öğrencilerin dil sorunları, psiko-sosyal destek alma durumları, müfredat, öğretim teknolojisi vb. konularda farklı bulgulara ulaşılmıştır.

Suriyeli Eğitimciler, Geçici Eğitim Merkezi, Sığınmacı
  • Akpınar, B. (2015). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Data. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18.Baskı). Ankara: Pegem. Dinçer, O. B., Federici, V., Ferris, E., Karaca, S., Kirişçi, K. & Çarmıklı, E. Ö. (2013). Suriyeli Mülteciler Krizi ve Türkiye: Sonu Gelmeyen Misafirlik. Uluslararası Stratejik Araştırmalar Kurumu & Brooking Enstitüsü. Ankara. Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitimi: Temel Eğitim Politikaları. Analiz (SETA). Sayı: 153. Erden, M. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım. Erdoğan, E. (2016). Türkiye’de Yaşayan Suriyelilerin Genel Durumu. Şanlıurfa: Gap & Unicef. Gelesne, C. (2014). Nitel Araştırmaya Giriş (4.Baskı). Ankara: Anı. GİGM (Göç İdaresi Genel Müdürlüğü). (2016). 2015 Türkiye Göç Raporu. (35). Ankara. Kumar, R. (2011). Araştırma Yöntemleri (18.Baskı). Ankara: Edge Akademi. Özer, S. & Şirin, S. R. (2014). Suriyeli Mülteci Çocuklar Saha Araştırması Sonuç Raporu. Bahçeşehir Üniversitesi: İstanbul. Unicef. (2004). Çocuk Haklarına Dair Sözleşmesi. Unicef. (2015). Annual Report 2015. Unicef. (2016). Türkiye’deki Suriyeli Çocuklar. July (2016). Unicef & Gap Çalıştay Final Raporu (2016). Suriyeli Çocuk ve Gençlerin Güçlendirilmesi İçin Çalışma Alanlarının Belirlenmesi Çalıştayı. 4-5 Mayıs 2016. Hilton Otel/ Şanlıurfa. Yıldırım, Ş. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi. http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.583d5e4d4ab1e3.68580543 http://www.goc.gov.tr/icerik6/gecici-koruma_363_378_4713_icerik http://www.danistay.gov.tr/upload/insanhaklarievrenselbeyannamesi.pdf
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Dergi Bölümü Makaleler
Yazarlar

Yazar: Mehmet Emin Usta
Kurum: HARRAN ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: İrfan Arıkan
Kurum: HARRAN ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: Yahya Şahin
Kurum: HARRAN ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Yazar: Mustafa Sami Çetin
Kurum: HARRAN ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Bibtex @araştırma makalesi { mukaddime341921, journal = {MUKADDİME}, issn = {1309-6087}, eissn = {2459-0711}, address = {Mardin Artuklu Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {9}, pages = {173 - 188}, doi = {10.19059/mukaddime.341921}, title = {Suriyeli Eğitimcilerin Geçici Eğitim Merkezlerinde Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi}, key = {cite}, author = {Arıkan, İrfan and Şahin, Yahya and Çetin, Mustafa Sami and Usta, Mehmet Emin} }
APA Usta, M , Arıkan, İ , Şahin, Y , Çetin, M . (2018). Suriyeli Eğitimcilerin Geçici Eğitim Merkezlerinde Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi. MUKADDİME, 9 (1), 173-188. DOI: 10.19059/mukaddime.341921
MLA Usta, M , Arıkan, İ , Şahin, Y , Çetin, M . "Suriyeli Eğitimcilerin Geçici Eğitim Merkezlerinde Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi". MUKADDİME 9 (2018): 173-188 <http://mukaddime.artuklu.edu.tr/issue/37049/341921>
Chicago Usta, M , Arıkan, İ , Şahin, Y , Çetin, M . "Suriyeli Eğitimcilerin Geçici Eğitim Merkezlerinde Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi". MUKADDİME 9 (2018): 173-188
RIS TY - JOUR T1 - Suriyeli Eğitimcilerin Geçici Eğitim Merkezlerinde Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi AU - Mehmet Emin Usta , İrfan Arıkan , Yahya Şahin , Mustafa Sami Çetin Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.19059/mukaddime.341921 DO - 10.19059/mukaddime.341921 T2 - MUKADDİME JF - Journal JO - JOR SP - 173 EP - 188 VL - 9 IS - 1 SN - 1309-6087-2459-0711 M3 - doi: 10.19059/mukaddime.341921 UR - http://dx.doi.org/10.19059/mukaddime.341921 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 MUKADDİME Suriyeli Eğitimcilerin Geçici Eğitim Merkezlerinde Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi %A Mehmet Emin Usta , İrfan Arıkan , Yahya Şahin , Mustafa Sami Çetin %T Suriyeli Eğitimcilerin Geçici Eğitim Merkezlerinde Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi %D 2018 %J MUKADDİME %P 1309-6087-2459-0711 %V 9 %N 1 %R doi: 10.19059/mukaddime.341921 %U 10.19059/mukaddime.341921
ISNAD Usta, Mehmet Emin , Arıkan, İrfan , Şahin, Yahya , Çetin, Mustafa Sami . "Suriyeli Eğitimcilerin Geçici Eğitim Merkezlerinde Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi". MUKADDİME 9 / 1 (Mayıs 2018): 173-188. http://dx.doi.org/10.19059/mukaddime.341921